Ki minek gondol, az vagyok annak

  Pontosan: egy újabb Weöres Sándor-parafrázis következik.
Isten látja éjfehér lelkemet, nem állok nagy versolvasó hírében, ezt is feljegyezték a szegénységi bizonyítványomba. Viszont amikor olvasok, nem nyúlok mellé és valahogy mindig sikerül kifogni egy olyan alkotást, ami elindít a mélyebb gondolkodás útján.
  Pontosan: nem éreztem szükségét, hogy címmel lássam el az alább írásomat, így csak a sorszám díszeleg az elején, az is csupán jelzésértékkel. Mivel az egész mű alapja egy párbeszéd-jellegű monológ (magyar szakos bölcsész és irodalomtudós ismerőseim hunyjanak szemet e megfogalmazás felett), megmaradok a köznapi beszédformánál és nem illetem egyik magán jellegű beszélgetésemet sem címmel/névvel.
  Pontosan az vagyok, ki minek gondol.



94 -


  Tudom, hogy nézel. De látsz is? Most elég csak engem.

  Nézz rám! Mit látsz?
Elmúlt huszonhat, nincs, ami iszonytat, mert már látott annyit, hogy ritkán rezzenjen a falevél a bozontos ábrázaton. Önkény e sövény, de legalább a hidegben melegít. Ha serény vagy, az étvágy nagy - csillapíthatatlan kíváncsiság -, és a pupillád tág: gutengedtessék meg, hogy elmondjam, mit látsz.

  Láttam a munkahely ebédlőjében egy helyi kifőzde szórólapján a telefonszám után mottóként: Ha igazán jól akar lakni!..
Ha igazán jól akar lakni, költözzön ki Londonba, a Temzére, egy luxushajó-fenékre felszolgálni..
Üdv, kérnék egy zsírosnak nem mondható, de szalonképes munkalehetőséget és hozzá másfél szobát összkomfort! Igen, elvitelre lesz, kérem, jól csomagolja be!

  Láttam egymás karjaiban békére lelő párokat. Aw so cute! Azonos oldalon sétálnak a járdán, azonos mozdulattal nyúlnak egymás keze felé, azonos témákban érdekeltek, azonos nótákat énekeltek.
Azonos refrén azonos keggyel, azon út mentén azonos nemmel, megannyi forró szeretettel, ami egy heteró-párkapcsolatban fel sem merül. Előkerül a kérdés az utcára lépve, hogy vállalják-e? Miért ne?! Én vállalnám. Úgyis azt látnák rajtam, hogy boldog vagyok, ha meg beszólnak, „bunkó farok!” ÉS még ha úgy is élem meg, hogy csak Téged és mindennél jobban, egyre kérlek: ne légy Michelle, akivel az életem baszom is el. Köszi!

  Láttam egy pár, minden sérelmet UV-sugárként visszaverő tiszta pislogást, aki szemet hunyt a vastag, méretes pénzköteg láttán. Ma már szinte mindent meg lehet venni, meg a jótét cselekedetek egy része is aprópénz a havi elszámoláskor, ne dőlj be minden hu-money-tárius szarságnak. Döntsd el: nemes lét vagy nemesfém? Tudás vagy jómód? Anyagi vagy Anyegin?
Mások válasza mindig is izgatott, mint az, milyen lehet 10 perccel lekésni egy csoportos öngyilkosságot.. s most Te is érzed, hogy ez valami mélyről jövő, bensőséges dolog, mint egy hamisítatlan, velőt rázóan autentikus fingós vicc.

  Nézz magadra! Mit látsz?
Nem tudom, ezt a részt Neked kell megfejtened. Az alkalom remek, nincs más teendőd, mint nézz magadra! Mit látsz? Ne várd, hogy én mondjam meg. Nem fogok tömegeket manipulálni.

  Nézz rám - nézz magadra! Mit látsz?
Ha tekintetem tükrében a naplemente csillan meg, ahol néger férfi vagy fehér lovon egy Old Spice-reklámban, akkor nem látod.

  Nézz rám - nézz magadra! Mit látsz?
Ha a hajnali ébredés nyomán megmaradt sötét táskákon aranyszín Louis Vuitton-feliratot keresel és vallod, hogy a szem a lélek sminkelésre használt iPhonja, akkor nem látod.

  Nézz rám - nézz magadra! Mit látsz?
Ha a cseszneki várjátékok kavalkádjában az Előtted földig hajoló udvari bolond nyújtja át a fejedre ráillő csörgősapkát, akkor már sejted.

  Nézz rám - nézz magadra! Mit látsz?
Ha gyermekként tekint vissza Rád és jóapád fogja vállad, miközben megtörli a szemed, mert buzgón ömlik a könnypatak az első biciklis sérüléstől, akkor már látod.

Látod - nem látod? Na látod:
Az emberben magadat csodálod.
Látod – nem látod? Na látod,
mivé lett barátod-családod.
Látod – nem látod? Na Látod!
Lépd át saját határod!
Látod? Nem

Ex

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése