Áldott állapotok uralkodnak

  Minden ember életében vannak kisebb-nagyobb változások és ezzel együtt új élethelyzetek: új iskola, új lakóhely - új környék, új város, új szerelem és még sorolhatnám. Ezeket egytől egyig én is mind megéltem, de ami most vár rám, az ennél is újabb és sokkal izgalmasabb. Új élet. Nem az enyém, hanem első szülött fiamé. Pár hét múlva apa leszek!
  Ennek kapcsán gondoltam úgy, hogy a Veszprémi Egyetemi Színpad koprodukciós felkérésére - amiben Ők előadják Antigoné drámáját, s arra reflektálunk társaimmal slam poetry formájában -, az apa-fia, azaz Kreón király és Haimón közti konfliktust dolgozom fel sajátságos szemléletben, melyet 2016. október 16-án Veszprémben elő is adtam. 



112 -

Itt áldott állapotok uralkodnak.

  - Hamarosan trón-fosztott leszek és nem azért, mert a Rollcsi-kicsi-kocsi úgy dübörög,
hogy beleszakad a wc-küszöb, hanem mert engem is utolért az örökkévalóság.
Megörökítem a pillanatot, maradandóvá teszek 1-2 magot és egy előre kiszabott úton haladok tovább-tovább.
Fel cimborák, repüljünk évszázadokon át oda, ahonnan visszhangzik ez az egy-iptomi monda!
  Írd és mondd: az utunk célja még ma nem ismert előttünk, pár állomás mellett eljöttünk, ahogy az idő mellettünk, úgy szalad.
Repülünk a napokkal, mint kóborló madarak. Lásd, nem vagyok meggyűrűzve, kezemben szabad akarat,
pedig már ókor-ókor is büntetendő volt a bigámia. Minden ember gyarló, nekem Te ne mutogass a hibáimra!

  Jelenleg életem császára, egy nagy király, törvényes uralkodó vagyok; aki hallott rólam, tudja, hogy bennem nem-e-sivár vér csorog.
Hoztam rossz döntéseket, meg is köveztek érten sokan, de ünneplem napsütötte életem, s dalra is fakadok biztosan:

Ha nyáron a partra én kimegyek, izzadok,
fejem pirul, hullafolt sehol,
Harmadnapra a testem is megnyugszik,
barna bőröm soha nem lesz kreón.

De ennyit magamról, elvégre itt áldott állapotok uralkodnak.

  - Harcosok nyugszanak s lázad a szilaj, de pihenésem idején mi ez a ricsaj?
Egy emberként ordít a család, kiáltja minduntalan, hogy VIVAT?!
  Sáskajárás - hadd el hadd, Világ, a pofád fene-nagy!
Az én fiam lesz, s ha megszületsz, uralkodni készülhetsz!
Felém engedékeny, szófogadó kölyköt nevelek Belőled,
nem leszel Te lökött, tanaimból egy kis előleg:

  A nőkkel szépen viselkedj, nem ütöd meg Őket, de a tiszteletet megköveteld, ez jár az emelt főnek.
Hidd, hogy férfiként minden szavad-tetted igaz, úgyis lesz ki békét tettet, vetülni fog Reád száz grimasz!
  Pár pimasz kis csitri halotti siralmait úgysem kell elhinni, fiam nem antagonista!
És ha mégse egy újabb Antigoné szavait issza, mert az előző mellett nem tartott ki a sírig sírva.. hah?
Megtűrve érzi magát talán, mint meleg színek egy hideg palettán? Éééén a fiamat szeretem!
Ha Isten egy DJ, a neve Alle Farben, s hirdetik a zászlókon, hogy a zárszóban úgyis minden holt árnyalatot átken.

Különben is kik vagytok ti, hogy ítélkezzetek.. Ki vagyok én? Ki ítél kezek ellen,
amik jót eddig nem tettek a könyör' oltárára.
Mint mondottam, életem királya, de ekképpen
rosszmájúságom kimerül néhány epés megjegyzésben,
elvégre itt áldott állapotok uralkodnak.

  - Első lépéseidnél súgják holmi istenek nekem, hogy holnaptól minden rendben
és aggódnom nem kéne.. Hermész Te a fenébe!
Annyit futok én is babacuccok után, hogy bedurran a vádlim,
mindennapos haláltusán vadul gurul a Pierre Cardin.
Semmi ok a nyugalomra, nyög a lomha? Nem megyek már több alomba! A szingliléthez képest nagy a kontra-sz-t-k.

  Miként a felelősség Johnson's-illatú babapopsija nyomja két vállam,
savanyú, másnapos fazonok jönnek velem szemben az utcában,
és lám, nélküled ez lennék: 30 felett is csak gyerek, akinek talán a mamahotel
sosem kop' el és ad kényelmesen szűk életteret, ami összenyom:
én vagány lennék, de nincsen hozzá teron..
én is vagány lennék, de nincsen hozzá teron!.. tesztoszteron.
Pedig kellenél Te is, mint a szőrös óriásgorillának Charlize Theron.
A hajam, ha megnő és hagyom, lám, őszül, mégsem teher anyád tenyeremen hordozása, Ő szül,
s én boldog, míg el nem jő a törvénytelen' hatalmas tél, "az embernek szolgálnia kell, amíg csak él."
  A szemében a tükörképem, öreg kézben óvó tenyered, minden nap egy újabb csata, de a háborút, tudom, te nyered. Megteszel mindent, hogy erkölcsben felnőjön: forogjon hát az a masina, nekem ideje eldőlnöm..
s ha karomon szűkül, mint a létem, a véna, szűköl a béna farkas, hogy beleremeg Théba.

Mondd: tán "azért jöttél, hogy utálj vagy azért, hogy egyetérts és becsüld, amit teszek?" Érted.

Ex

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése